Datum: Heel het jaar.
Opdrachtgever: Restaurant Kievitshoeve.
Opdracht: Ik werk daar in de bediening, maar heb daar meer taken, zoals openen en afsluiten.
Verloop opdracht: Vorig jaar heb ik fulltime bij de kievitshoeve gewerkt. Daardoor heb ik meer verantwoordelijkheden gekregen. Er zijn verschillende situaties waarin ik denk dat ik bepaalde competenties heb ontwikkeld. Deze zal ik dan ook per competentie beschrijven.
Ontwikkelde competenties: Verbeeldingskracht, marktgerichtheid, kwaliteitsgerichtheid, overtuigingskracht en samenwerken.
Competentie verbeeldingskracht:
S: Ik werk al 3,5 jaar in een restaurant in de Reeshof. Eerst werkte ik daar gewoon in de bediening, maar toen ik daar fulltime ging werken kreeg ik meer taken. Veel van deze taken heb ik nu nog steeds ook al werk ik weer gewoon parttime.
T: In het restaurant heb je natuurlijk veel verschillende taken. De hoofdtaak is mensen bedienen en zorgen dat ze het naar hun zin hebben. Toen ik fulltime ging werken kreeg ik meer taken, zoals openen, afsluiten, afspraken met mensen maken over feestjes en offertes maken hiervoor. Deze worden natuurlijk altijd nog even gecheckt door de baas.
A: De competentie verbeeldingskracht komt vooral terug in de vele feestjes die ik heb afgesproken met mensen. We gingen dan rond de tafel zitten en mensen begonnen dan te vertellen wat hun wensen waren. Natuurlijk probeerde ik deze informatie voor mezelf in te beelden en kijken hoe we de wensen mogelijk konden maken. Vaak zijn er ook dingen die op het eerste ogenblik niet meteen mogelijk zijn, dus het was dan ook belangrijk dat ik daar meteen op in kon haken, zodat we het grootste deel wel waar konden maken, maar net even op een andere manier.
R: Het belangrijkste resultaat was voor mij natuurlijk wanneer mensen naar me toe kwamen en zeiden dat het precies zo is geworden als ze in gedachten hadden. Soms was dat natuurlijk niet direct zo en dan moesten we op het moment nog snel wat dingen veranderen.
T: Ik denk dat ik de afgelopen jaren verbeeldingskracht wel zeker op niveau 1 heb behaald. Graag zou ik deze competentie in een andere activiteit uitbreiden.
Competentie marktgerichtheid:
S: Ik werk al 3,5 jaar in een restaurant in de Reeshof. Eerst werkte ik daar gewoon in de bediening, maar toen ik daar fulltime ging werken kreeg ik meer taken. Veel van deze taken heb ik nu nog steeds ook al werk ik weer gewoon parttime.
T: In het restaurant heb je natuurlijk veel verschillende taken. De hoofdtaak is mensen bedienen en zorgen dat ze het naar hun zin hebben. Toen ik fulltime ging werken kreeg ik meer taken, zoals openen, afsluiten, afspraken met mensen maken over feestjes en offertes maken hiervoor. Deze worden natuurlijk altijd nog even gecheckt door de baas.
A: Natuurlijk is het in een restaurant belangrijk om op de hoogte te zijn van bepaalde seizoensproducten of wat er zich afspeelt in de markt. Vooral wanneer ik de bestelling deed vond ik dit altijd erg belangrijk. Zo wil je natuurlijk bier wat bij het seizoen past. Ik vroeg dan ook gewoon vaak aan het bedrijf dat de spullen levert wat er op dat moment veel werd gekocht. Op deze manier bleef ik goed op de hoogte en hadden we vaak bijv. de juiste bieren bij het juiste seizoen. Dit geld ook voor eten in overleg met de keuken bestelde ik bijvoorbeeld andere wijn in het aspergeseizoen. Een wijn die goed aansluit op het gerecht.
R: Het resultaat was dat mensen vaak erg enthousiast waren over bijvoorbeeld de hoeveelheid bieren die we op de tap hadden die bij het seizoen pasten. We krijgen hier dan ook vaak erg leuke reacties op. Ook wanneer je aan tafel laat merken dat je weet wat er binnen het seizoen past en welke drank daar het beste bijpast is vaak een pluspunt voor de gasten.
T: Natuurlijk heb ik binnen de kievitshoeve niet genoeg ervaring om het op een hoger niveau te halen dan 1. Voordat ik met deze competentie aan de slag ging had ik niet echt een goed idee van wat het inhoud. Ik zie nu wel het belang van deze competentie en hoop hem snel op een hoger niveau te kunnen afronden.
Competentie kwaliteitsgerichtheid:
S: Ik werk al 3,5 jaar in een restaurant in de Reeshof. Eerst werkte ik daar gewoon in de bediening, maar toen ik daar fulltime ging werken kreeg ik meer taken. Veel van deze taken heb ik nu nog steeds ook al werk ik weer gewoon parttime.
T: In het restaurant heb je natuurlijk veel verschillende taken. De hoofdtaak is mensen bedienen en zorgen dat ze het naar hun zin hebben. Toen ik fulltime ging werken kreeg ik meer taken, zoals openen, afsluiten, afspraken met mensen maken over feestjes en offertes maken hiervoor. Deze worden natuurlijk altijd nog even gecheckt door de baas.
A: Kwaliteitsgericht ben ik vaak erg wanneer ik aan het werk ben. Zo zijn er bepaalde dingen die ik van mezelf moet doen. Zoals praatjes maken met de gasten en zorgen dat ik genoeg kennis heb over de drank en het eten. Dit om te zorgen dat ik niet met mijn mond vol tanden sta. Dit zijn eisen die ik aan mezelf stel. Wanneer ik moet openen dan heb ik ook de verantwoording over de rest van het personeel. Wanneer ik werk en ik merk dat iemand niet genoeg kennis heeft over de kaart laat ik diegene wat anders doen, achter de bar staan bijvoorbeeld. Ook geef ik ze dan de opdracht mee om de volgende keer de kaart te kennen.
R: Ik denk zelf dat het belangrijkste resultaat is dat de mensen zien dat er personeel werkt dat verstand van zaken heeft. Dit doet naar mijn idee goed aan de kwaliteit van een restaurant. Goede bediening is namelijk erg belangrijk voor een mooie beleving van de avond.
T: Ik denk dat ik alles in mijn kunnen doe binnen het bedrijf om te zorgen dat de kwaliteit op een bepaald niveau zit. Natuurlijk is het geen bedrijf waar ik zoveel invloed heb dat ik kwaliteitsgerichtheid op niveau 3 kan halen, maar ik denk wel dat ik een goede basis heb kunnen leggen.
Competentie overtuigingskracht:
S: Ik werk al 3,5 jaar in een restaurant in de Reeshof. Eerst werkte ik daar gewoon in de bediening, maar toen ik daar fulltime ging werken kreeg ik meer taken. Veel van deze taken heb ik nu nog steeds ook al werk ik weer gewoon parttime.
T: In het restaurant heb je natuurlijk veel verschillende taken. De hoofdtaak is mensen bedienen en zorgen dat ze het naar hun zin hebben. Toen ik fulltime ging werken kreeg ik meer taken, zoals openen, afsluiten, afspraken met mensen maken over feestjes en offertes maken hiervoor. Deze worden natuurlijk altijd nog even gecheckt door de baas.
A: Overtuigingskracht heb ik vooral ontwikkeld tijdens de vergaderingen van de bediening, omdat ik er fulltime werkten kreeg ik ook tijd om dingen te zeggen die mij waren opgevallen. Toen de baas geopereerd was heb ik zelfs de vergadering geleid. Het is natuurlijk erg belangrijk om op deze momenten je standpunten helder te hebben. Natuurlijk was niet iedereen het eens met wat ik zei. Ik luisterden dan naar de tegenargumenten en probeerden collega’s ervan te overtuigen dat mijn manier de beste was. Natuurlijk moest ik ook wel eens mijn mening aanpassen en dan kwamen we vaak samen tot een conclusie.
R: Je merkte het resultaat vaak goed na de vergadering. Sowieso was het personeel dan weer even op scherp gezet, maar ook doordat ze het idee kregen dat ze inbreng hadden en we het samen deden gingen ze er veel meer voor. Natuurlijk hebben we nog steeds vaak vergaderingen om het personeel er weer even aan te herinneren.
T: Zelf vond ik overtuigingskracht een lastige, vooral omdat ik niet veel schilden in leeftijd met de rest van het personeel en daarom niet de baas wil spelen. Ik denk dan ook dat ik nog veel kan leren op dit gebied en moet proberen om het persoonlijke wat je met iemand hebt aan de kant te zetten en op dat moment voor je functie moet gaan.
Competentie samenwerken:
S: Ik werk al 3,5 jaar in een restaurant in de reeshof. Eerst werkte ik daar gewoon in de bediening, maar toen ik daar fulltime ging werken kreeg ik meer taken. Veel van deze taken heb ik nu nog steeds ook al werk ik weer gewoon parttime.
T: In het restaurant heb je natuurlijk veel verschillende taken. De hoofdtaak is mensen bedienen en zorgen dat ze het naar hun zin hebben. Toen ik fulltime ging werken kreeg ik meer taken, zoals openen, afsluiten, afspraken met mensen maken over feestjes en offertes maken hiervoor. Deze worden natuurlijk altijd nog even gecheckt door de baas.
A: Samenwerken is een belangrijke competentie wanneer je in een restaurant werkt. Ik vind het dan ook belangrijk dat iedereen met elkaar kan samenwerken. Ik werk niet voor mezelf en zonder collega’s zou ik het sowieso niet redden. Ik probeer dan ook altijd iedereen te helpen daar waar dat kan. Wanneer ik moet openen of afsluiten komen mensen met hun problemen naar mij. Ik probeer diegene dan te helpen, zodat het probleem snel opgelost is. Natuurlijk is niet iedereen het altijd eens met de manier waarop ik dat aanpak. Maar daar probeer ik dan met diegene over te praten om zo tot een oplossing te komen waar we het allebei mee eens zijn.
R: Wanneer er een goede samenwerking is, is de sfeer onderling ook een stuk beter. De gasten hebben hier ook vaak profijt van, want er hangt een relaxte sfeer.
T: Het is natuurlijk niet altijd makkelijk om met iedereen samen te werken. Dit merk je ook goed bij de kievitshoeve. Zelf zou ik wel willen dat er onderling nog wat meer samenhang was. Ik denk dat ik hier echter weinig aan kan veranderen, omdat iedereen anders is en je nou eenmaal niet met iedereen kan opschieten. Ik denk wel dat ik er voldoende voor heb gezorgd dat ook mensen die elkaar niet mogen op de werkvloer gewoon door een deur kunnen.
zondag 6 juni 2010
Restaurant Kievitshoeve
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten