dinsdag 8 juni 2010

KVW 2010

Datum: Oktober tot Juni.
Opdrachtgever: Kindervakantiewerk.
Opdracht: Het organiseren van de vrijdag voor kindervakantiewerk.
Verloop opdracht: De afgelopen maanden ben ik flink bezig geweest met het organiseren van de vrijdag voor kindervakantiewerk. Ik organiseer deze dag voor ongeveer 225 kinderen in de leeftijd van 10 tot 12 jaar.
Ontwikkelde competenties: Innovativiteit, visie, oordeelsvorming, netwerken en marktgerichtheid.

Competentie innovativiteit:
S: Ieder jaar wordt er in de Reeshof voor kinderen kindervakantiewerk georganiseerd. Het is voor kinderen van 4 tot 12 jaar. Deze week vindt plaats in de laatste week van de grote vakantie. Er worden dan allerlei leuke dingen gedaan met de kinderen. Dit is vooral makkelijk voor ouders die al weer moeten gaan werken.
T: Zelf zit ik in de organisatie van groep 4. In groep vier zitten kinderen van 10 tot 12 jaar. Dit jaar heb ik er voor gekozen om de vrijdag te organiseren. Dit betekent dat we een dag moeten organiseren met verschillende activiteiten. Natuurlijk moet je deze activiteiten afstemmen op de leeftijd van de kinderen en je aan een budget houden.
A: Elk jaar is het de bedoeling dat de vrijdag anders wordt ingedeeld. De donderdag en dinsdag zijn namelijk dagen die vast staan en dan doen we altijd dezelfde dingen. Er moet dus heel wat variatie in de andere dagen zitten om er voor te zorgen dat het niet te eentonig wordt. Het was dus belangrijk om vernieuwend te zijn. We wilden graag wat voor het goede doel doen om zo de kinderen ook nog wat bij te brengen. Ook moesten er andere spelletjes worden bedacht die niet het jaar ervoor al zijn gedaan en ook niet al eerder in de week. Zelf vind ik het ook heel belangrijk om open te staan voor nieuwe dingen dus ik vond dit een leuke uitdaging.
R: Als resultaat zijn we op twee leuke activiteiten gekomen. De eerste helft van de dag gaan we verschillende samenwerkingsspellen doen en het tweede deel gaan we voedsel inzamelen voor de voedselbank. Ik denk zelf dat we hiermee een vernieuwend en uitdagend programma voor de kinderen hebben verzonnen.
T: In het vervolg zal ik misschien nog wat meer aan vernieuwing kunnen doen. Ook zou ik dan iets meer risico kunnen nemen. Al met al ben ik wel tevreden over hoe ik tot dusver deze competentie heb ontwikkeld.

Competentie visie:
S:
Ieder jaar wordt er in de Reeshof voor kinderen kindervakantiewerk georganiseerd. Het is voor kinderen van 4 tot 12 jaar. Deze week vindt plaats in de laatste week van de grote vakantie. Er worden dan allerlei leuke dingen gedaan met de kinderen. Dit is vooral makkelijk voor ouders die al weer moeten gaan werken.
T: Zelf zit ik in de organisatie van groep 4. In groep vier zitten kinderen van 10 tot 12 jaar. Dit jaar heb ik er voor gekozen om de vrijdag te organiseren. Dit betekent dat we een dag moeten organiseren met verschillende activiteiten. Natuurlijk moet je deze activiteiten afstemmen op de leeftijd van de kinderen en je aan een budget houden.
A: Het belangrijkste waar we ons aan moesten houden is dat de activiteit binnen het onderwerp past. Het onderwerp was storm op zee. Dit was dan ook al een soort van visie. Natuurlijk kwamen hier nog dingen bij als de veiligheid van de kinderen. Deze zaken hebben we eerst op papier gezet en aan de hand daarvan is de planning gemaakt. Steeds zijn we terug gekomen op de belangrijkste zaken (visie) om er voor te zorgen dat we deze overal in meenamen.
R: Als resultaat hebben we een mooi programma kunnen neerzetten wat aan alle richtlijnen voldoet. Het was fijn om op deze manier te werken, omdat je zo toch een beetje sturing had. Ik ben blij dat we naar mijn idee de visie goed hebben kunnen neerzetten.
T: Zelf denk ik dat ik goed ben bezig geweest met de competentie. Ik vind deze competentie wel lastig en zal daarom voor de volgende keer opzoek gaan naar een opdracht waar deze competentie erg centraal staat. Op deze manier kan ik nog meer leren en hopelijk een hoger niveau halen.

Competentie oordeelsvorming:
S: Ieder jaar wordt er in de Reeshof voor kinderen kindervakantiewerk georganiseerd. Het is voor kinderen van 4 tot 12 jaar. Deze week vindt plaats in de laatste week van de grote vakantie. Er worden dan allerlei leuke dingen gedaan met de kinderen. Dit is vooral makkelijk voor ouders die al weer moeten gaan werken.
T: Zelf zit ik in de organisatie van groep 4. In groep vier zitten kinderen van 10 tot 12 jaar. Dit jaar heb ik er voor gekozen om de vrijdag te organiseren. Dit betekent dat we een dag moeten organiseren met verschillende activiteiten. Natuurlijk moet je deze activiteiten afstemmen op de leeftijd van de kinderen en je aan een budget houden.
A: Deze competentie heb ik denk ik vooral ontwikkeld tijdens de vergaderingen. Hier ging het namelijk ook over invullingen van de andere dagen. Er werd dan ook specifiek gevraagd om hier een oordeel over te geven. Zo was er een idee om het zwemmen naar een andere dag te verplaatsen. Dit is namelijk altijd op donderdag. Ik heb hiervoor zowel mijn voor als tegens voor verteld. Via deze weg komt er veel feedback op ideeën van anderen en op die van jezelf.
R: Vaak kon je nog een paar dingen aanpassen wanneer andere mensen een oordeel hadden gegeven over jou idee. Zo wordt het plan toch net wat beter. Ook is het fijn dat ik mijn oordeel op ideeën van andere kon geven, zodat het een extra goed programma wordt met inbreng van iedereen.
T: Ik denk dat ik tijdens de vergaderingen deze competentie zeker op niveau 1 heb behaald. Jammer genoeg was er niet genoeg mogelijkheid om hem op een hoger niveau te halen. Dus zal ik tijdens andere activiteiten deze competentie nog meer moeten ontwikkelen.

Competentie netwerken:
S:
Ieder jaar wordt er in de Reeshof voor kinderen kindervakantiewerk georganiseerd. Het is voor kinderen van 4 tot 12 jaar. Deze week vindt plaats in de laatste week van de grote vakantie. Er worden dan allerlei leuke dingen gedaan met de kinderen. Dit is vooral makkelijk voor ouders die al weer moeten gaan werken.
T: Zelf zit ik in de organisatie van groep 4. In groep vier zitten kinderen van 10 tot 12 jaar. Dit jaar heb ik er voor gekozen om de vrijdag te organiseren. Dit betekent dat we een dag moeten organiseren met verschillende activiteiten. Natuurlijk moet je deze activiteiten afstemmen op de leeftijd van de kinderen en je aan een budget houden.
A: Netwerken is erg belangrijk voor activiteiten als dit. Sowieso omdat er veel gesubsidieerd wordt en je moet dus goed weten bij wie je moet zijn. Ook heb ik veel gebruik gemaakt van mensen die ik het jaar ervoor heb leren kennen. Ook zitten we samen met groep 3 in een tent en je moet het programma op hun aanpassen. Het is dan ook goed om te weten bij wie je moet zijn om het zo goed mogelijk te regelen. Voor de spellen heb ik ook gebruik gemaakt van mijn netwerk om zo aan goedkopen materialen te kunnen kopen.
R: Het resultaat is een mooie goed geregelde dag. Ook is het fijn dat we door gebruik te maken van connecties veel dingen goedkoper konden regelen. Op deze manier konden we het geld wat over was in een andere dag stoppen en die dag nog spectaculairder te maken.
T: Ik denk dat ik daar waar het mogelijk was zeker goed gebruik heb gemaakt van mijn huidige netwerk. Ook heb ik natuurlijk weer veel nieuwe mensen leren kennen. Dit is natuurlijk handig voor de volgende jaren of misschien voor andere activiteiten.

Competentie marktgerichtheid:
S:
Ieder jaar wordt er in de Reeshof voor kinderen kindervakantiewerk georganiseerd. Het is voor kinderen van 4 tot 12 jaar. Deze week vindt plaats in de laatste week van de grote vakantie. Er worden dan allerlei leuke dingen gedaan met de kinderen. Dit is vooral makkelijk voor ouders die al weer moeten gaan werken.
T: Zelf zit ik in de organisatie van groep 4. In groep vier zitten kinderen van 10 tot 12 jaar. Dit jaar heb ik er voor gekozen om de vrijdag te organiseren. Dit betekent dat we een dag moeten organiseren met verschillende activiteiten. Natuurlijk moet je deze activiteiten afstemmen op de leeftijd van de kinderen en je aan een budget houden.
A: Wanneer je dingen gaat organiseren is het natuurlijk belangrijk om te weten wat er speelt onder de jeugd. Hier kan je dan je programma op aansluiten. Ook vonden wij het belangrijk om kinderen wat te leren. Daarom hebben we gekeken wat op dit moment van belang is en hiermee een activiteit te doen. Via deze weg kwamen we ook uit bij de voedselbank. Natuurlijk krijgen kinderen dingen mee over de crisis enzovoort en we vonden het dan ook belangrijk om daar iets mee te doen. We hebben dus goed gekeken naar de markt en welke markt nu het hardste hulp nodig heeft.
R: Het resultaat zal natuurlijk moeten uitwijzen op de dag zelf. Hebben we veel eten opgehaald en is de boodschappen over gekomen op de kinderen. Zelf ben ik ervan overtuigd dat dit helemaal goed gaat komen.
T: Ik denk dat ik markgericht heb gewerkt. Ik heb gekeken wat kinderen bezig houdt en waar op dit moment de meeste hulp nodig is. Natuurlijk wil ik deze competentie nog verder ontwikkelen, maar ik denk dat ik binnen deze activiteit heb gedaan wat ik kon.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten