zondag 6 juni 2010

Plan Nederland

Opdrachtgever: Plan Nederland.
Opdracht: Een ruiltocht.
Verloop opdracht: Samen met een klasgenoot ben ik de stad van Breda in gegaan. We kregen één pen mee en moesten zorgen dat we deze ruilde tegen grotere en waardevollere dingen. De spullen die we hadden verzameld werden daarna verkocht en de opbrengst ging naar plan Nederland.
Ontwikkelde competenties: Overtuigingskracht, creativiteit, mondelinge communicatie, initiatief.

Competentie overtuigingskracht:
S: De bedoeling van de dag was om met een pen het centrum van Breda in te gaan en er met waardevollers weer uit komen. Op deze manier kon er geld worden ingezameld voor plan Nederland.
T: Mijn taak was om samen met mijn klasgenoot de winkels in Breda af te gaan. We kregen een pen van plan Nederland mee en moesten die gaan ruilen voor andere dingen. We begonnen bij een kapsalon en daar kregen we een fles shampoo, daarvoor kregen we weer een boek enz. Op een gegeven moment wilden mensen niet meer ruilen dus kregen we heel veel spullen. Zo zijn er die dag erg veel spullen opgehaald.
A: Niet iedereen wilde zomaar wat ruilen, dus daar moesten we nog wel wat moeten voor doen. Ik had eerst goed het boekje doorgelezen, zodat ik de mensen precies kon vertellen waar we van waren en wat plan Nederland doet. Dit verhaal moest ik dan ook vaak vertellen, omdat veel mensen het niet kenden. Wanneer mensen niets wilden ruilen vroeg ik ze waarom niet. Ik probeerde dan doormiddel van argumenten voor plan Nederland de mensen zo ver te krijgen toch iets te geven of ik liet het boekje zien, zodat ze ook de foto’s erbij zagen. Uiteindelijk werkten dit in veel gevallen erg goed en gingen mensen toch overstag om iets te ruilen.
R: Doordat ik luisterde naar mensen en naar hun argumenten kon ik daar vaak op reageren en op die manier hebben we erg veel geruild en zelfs gekregen.
T: Het was een erg leuke dag en we hebben veel mensen gesproken en echt het woord van plan Nederland verspreid. Volgende keer zou ik graag wat meer beeld materiaal meenemen, zoals foto’s van kinderen om bij de winkelier nog een beter beeld te scheppen van de nood die hoog is. Aan het einde van de dag had ik een goed gevoel over wat ik die dag had bereikt.

Competentie creativiteit:
S: De bedoeling van de dag was om met een pen het centrum van Breda in te gaan en er met waardevollers weer uit komen. Op deze manier kon er geld worden ingezameld voor plan Nederland.
T: Mijn taak was om samen met mijn klasgenoot de winkels in Breda af te gaan. We kregen een pen van plan Nederland mee en moesten die gaan ruilen voor andere dingen. We begonnen bij een kapsalon en daar kregen we een fles shampoo, daarvoor kregen we weer een boek enz. Op een gegeven moment wilden mensen niet meer ruilen dus kregen we heel veel spullen. Zo zijn er die dag erg veel spullen opgehaald.
A: Doordat veel mensen niet meteen wilden ruilen moesten we creatief zijn in onze oplossing. We zijn daarvoor zelfs even gestopt en hebben gekeken naar de verschillende redenen waarom mensen niet mee zouden willen doen. Toen we daar een beetje uit waren hebben we gebrainstormd over hoe we daarop in konden spelen. Zo was de baas er bijvoorbeeld vaak niet dus gingen we mensen vragen om die even te bellen enzovoort. We moesten dus vanuit verschillende standpunten kijken om zo steeds onze aanpak aan te passen.
R: Voordat we gingen kijken naar hoe we het,het beste konden aanpakken liep het niet echt super, maar nadat we even hadden gebrainstormd over de manier waarop we de winkeliers gingen benaderen ging het stukken beter. We hebben toen erg veel geruild en zelfs opgehaald.
T: Ik ben zelf erg tevreden over het eindresultaat. Vooral het nut van brainstormen is me meer duidelijk geworden. Doordat we er echt over na hebben gedacht gaf het ook nog meer voldoening.

Competentie mondelinge communicatie:
S: De bedoeling van de dag was om met een pen het centrum van Breda in te gaan en er met waardevollers weer uit komen. Op deze manier kon er geld worden ingezameld voor plan Nederland.
T: Mijn taak was om samen met mijn klasgenoot de winkels in Breda af te gaan. We kregen een pen van plan Nederland mee en moesten die gaan ruilen voor andere dingen. We begonnen bij een kapsalon en daar kregen we een fles shampoo, daarvoor kregen we weer een boek enz. Op een gegeven moment wilden mensen niet meer ruilen dus kregen we heel veel spullen. Zo zijn er die dag erg veel spullen opgehaald.
A: Deze competentie heb ik vooral ontwikkeld tijdens de nabespreking. We gingen toen de dag evalueren en er werd toen veel feedback gegeven. Ik zelf heb toen zelf feedback gegeven op sommige dingen die georganiseerd waren, zoals een verdeling van het centrum. Deze was er niet waardoor veel mensen naar hetzelfde gingen. Ook kreeg ik op dat voorstel natuurlijk weer feedback. Ik vond het zelf erg goed gaan. Vooral omdat ik het vaak moeilijk vindt wanneer mensen tegen me ingaan.
R: Het resultaat zal natuurlijk duidelijk moeten worden wanneer er nog een keer zo’n evenement wordt gegeven. Voor mezelf heb ik weer een stukje beter geleerd om feedback te ontvangen.
T: Ik denk zelf dat ik deze competentie goed heb volbracht en dat het gegeven niveau goed overeenkomt met mijn inspanningen. Ik denk wel dat er nog veel ruimte is voor verbetering, vooral nog het feedback geen en ontvangen.

Competentie initiatief:
S: De bedoeling van de dag was om met een pen het centrum van Breda in te gaan en er met waardevollers weer uit komen. Op deze manier kon er geld worden ingezameld voor plan Nederland.
T: Mijn taak was om samen met mijn klasgenoot de winkels in Breda af te gaan. We kregen een pen van plan Nederland mee en moesten die gaan ruilen voor andere dingen. We begonnen bij een kapsalon en daar kregen we een fles shampoo, daarvoor kregen we weer een boek enz. Op een gegeven moment wilden mensen niet meer ruilen dus kregen we heel veel spullen. Zo zijn er die dag erg veel spullen opgehaald.
A: Ik denk dat het feit dat wij zelf zijn gaan zitten om te zorgen dat we sneller meer spullen bij elkaar konden krijgen veel eigen initiatief toont. We zijn heel actief bezig geweest om zo meer spullen te krijgen. Ook hebben we gezocht naar alternatieven om het proces te versnellen.
R: Zoals ik al bij eerder competenties aangaf was het voornaamste resultaat dat we meer spullen konden ophalen. Ook had het voor mij als persoonlijk resultaat dat ik iets goeds kon doen en dat ik verschil zag door dingen anders te doen.
T: Ik denk dat ik deze competentie zeker met succes heb behaald. Ook denk ik dat ik van te voren al best veel eigenschappen die bij deze competentie horen had.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten