Opdracht:Organiseren en helpen bij de uitvoering van Kindervakantiewerk.
Verloop opdracht: We zijn in september 2008 begonnen met het organiseren van kindervakantiewerk. Ik had als opdracht gekregen om de woensdag voor circa 225 kinderen in de leeftijd van 10 tot 12 jaar te organiseren. Hier ben ik tot aan mei mee bezig geweest. Vervolgens heb ik in de week zelf, deze vond plaats aan het einde van augustus 2009 een eigen groep met kinderen begeleid. Tijdens de woensdag heb ik alle begeleiders en kinderen moeten aansturen tijdens de activiteiten die ik had bedacht.
Ontwikkelde competenties:Stressbestendigheid, mondelinge communicatie, plannen en organiseren, inzet en groepsgericht leidinggeven.
Competentie: Inzet
Situatie: Ik heb voor de kinderen een activiteit georganiseerd. Ze gingen een GPS-tocht doen naar de kano-opstapplaats. Vanaf de kano-opstapplaats was het de bedoeling dat ze weer naar het beginpunt vaarden.
Taken: Mijn taak was in eerste instantie om het te organiseren. Zo heb ik afspraken gemaakt met het bedrijf dat de toch organiseerden, maar ook met de busmaatschappij. Tijdens de dag zelf heb ik in eerste instantie alle begeleiders uitgelegd wat de bedoeling was. Vervolgens ben ik met mijn eigen groepje de tocht gaan doen. Ondertussen hield ik contact met de coördinaten en onderweg hield ik alles in de gaten.
Acties: Ik was op tijd aanwezig. Ik ben toen begonnen met het inlichten van medebegeleiders over de busreis. Daarna hebben we iedereen verzameld en zijn de kinderen dus bus ingegaan. Ik heb vervolgens per bus gecontroleerd of we iedereen hadden. Aangekomen op de locatie heb ik de begeleiders uitleg gegeven over de bedoeling van de dag. Vervolgens ben ik met mijn groepje op pad gegaan. Toen de tocht was afgelopen heb ik er weer voor gezorgd dat alle kinderen in de bus zaten en heelhuids weer terug kwamen bij hun ouders.
Resultaat: Door de manier waarop ik me heb ingezet heb ik er samen met ander begeleiders en leuke dag van gemaakt. De kinderen waren ontzettend enthousiast en hebben het erg naar hun zin gehad.
Terugkoppeling: Ik vond het ontzettend leuk om te doen. Ook denk ik dat ik me goed heb ingezet. Ik ben daar bijgesprongen waar nodig was en heb mijn eigen taken allemaal goed afgerond.
Competentie: Mondelinge communicatie
Situatie: Ik heb voor de kinderen een activiteit georganiseerd. Ze gingen een GPS-tocht doen naar de kano-opstapplaats. Vanaf de kano-opstapplaats was het de bedoeling dat ze weer naar het beginpunt vaarden.
Taken: Mijn taak was in eerste instantie om het te organiseren. Zo heb ik afspraken gemaakt met het bedrijf dat de toch organiseerden, maar ook met de busmaatschappij. Tijdens de dag zelf heb ik in eerste instantie alle begeleiders uitgelegd wat de bedoeling was. Vervolgens ben ik met mijn eigen groepje de tocht gaan doen. Ondertussen hield ik contact met de coördinaten en onderweg hield ik alles in de gaten
Acties: Ik heb naar mijn idee deze competentie ontwikkeld door gesprekken die ik heb gehad met bedrijven. Ook heb ik veel moeten vergaderen met de rest van het kernteam en moeten overleggen met de andere groep, zodat alle activiteiten goed op elkaar afgestemd waren. Resultaat: Doordat ik onderling goed gecommuniceerd heb, zoals dingen uitleggen afspraken maken en duidelijk zeggen wat de bedoeling is, is deze dag uiteindelijk een groot succes geworden.
Terugkoppeling: Ik vond het erg leuk om te communiceren met bedrijven en ook met mijn medebegeleiders. Ook denk ik dat ik het voor een van de eerste keren goed gedaan heb.
Competentie: Stressbestendigheid
Situatie: Ik heb voor de kinderen een activiteit georganiseerd. Ze gingen een GPS-tocht doen naar de kano-opstapplaats. Vanaf de kano-opstapplaats was het de bedoeling dat ze weer naar het beginpunt vaarden.
Taken: Mijn taak was in eerste instantie om het te organiseren. Zo heb ik afspraken gemaakt met het bedrijf dat de toch organiseerden, maar ook met de busmaatschappij. Tijdens de dag zelf heb ik in eerste instantie alle begeleiders uitgelegd wat de bedoeling was. Vervolgens ben ik met mijn eigen groepje de tocht gaan doen. Ondertussen hield ik contact met de coördinaten en onderweg hield ik alles in de gaten
Acties: Tijdens het organiseren en uitvoeren zijn er wel een aantal stressmomenten geweest. Zo bleek de dag voor de uitvoering dat er een aantal dingen nog niet geregeld waren of niet goed gedaan waren. Dit heb ik toen ’s avonds opgelost door als nog snel alles af te ronden. Ook op de dag zelf bleek de looproute met de GPS er onduidelijk. Dit hebben ik toen moeten herstellen, door verdwaalde groepen op te laten halen of weer op het goede pad te zetten. Deze dingen waren stressvol, maar door in oplossingen te denken was het snel weer op de rails.
Resultaat: Zoals ik bij acties al aangaf kon ik door rustig te blijven de problemen snel en gemakkelijk oplossen. Hierdoor ging de rest van de dag gewoon volgens plan.
Terugkoppeling: Zelf vind ik dat de dingen goed zijn opgelost. Het waren misschien niet altijd de grootste problemen, maar wanneer je voor het eerst iets organiseert zijn dingen die mis gaan toch altijd wel stressvol. Ik denk dat ik me goed heb gehouden en het snel heb opgelost.
Competentie: Plannen & organiseren
Situatie: Ik heb voor de kinderen een activiteit georganiseerd. Ze gingen een GPS-tocht doen naar de kano-opstapplaats. Vanaf de kano-opstapplaats was het de bedoeling dat ze weer naar het beginpunt vaarden.
Taken: Mijn taak was in eerste instantie om het te organiseren. Zo heb ik afspraken gemaakt met het bedrijf dat de toch organiseerden, maar ook met de busmaatschappij. Tijdens de dag zelf heb ik in eerste instantie alle begeleiders uitgelegd wat de bedoeling was. Vervolgens ben ik met mijn eigen groepje de tocht gaan doen. Ondertussen hield ik contact met de coördinaten en onderweg hield ik alles in de gaten
Acties: Tijdens het organiseren heb ik veel verschillende dingen gedaan. Gesprekken met bedrijven, vergaderen en zorgen dat de deadlines voor bepaalde dingen gehaald werden. Hiervoor heb ik bepaalde dingen wel moeten plannen, dat ging eigenlijk erg goed en ben qua planning nergens in de knel gekomen. Het organiseren zelf ging ook erg goed, ik had de hele tijd een goed overzicht van wat er moest gebeuren en waar we al waren. Vanwege het werken met kinderen heb ik op de dag zelf nog wel wat dingentjes moeten aanpassen, maar daar had ik van te voren rekening meegehouden dus dit had verder geen grote gevolgen.
Resultaat: Uiteindelijk bleek alles goed geregeld. Het bedrijf waarbij we de activiteiten gingen doen hadden alleen geen rekening gehouden met het feit dat het bij kinderen allemaal wat langer duurt. Ik had daar zelf echter wel tijd voor vrijgehouden. Ik was dus uiteindelijk erg tevreden.
Terugkoppeling: Ik ben blij met de manier waarop ik het georganiseerd heb en hoe de planning is gegaan. Natuurlijk zijn er nog aardig wat dingen die ik de volgende keer anders zou doen, zoals er niet te licht over denken en misschien wat meer rekening houden met de doelgroep, maar ik heb hier veel van geleerd en zal dit de volgende keren meenemen.
Competentie: Groepsgericht leidinggeven
Situatie: Ik heb voor de kinderen een activiteit georganiseerd. Ze gingen een GPS-tocht doen naar de kano-opstapplaats. Vanaf de kano-opstapplaats was het de bedoeling dat ze weer naar het beginpunt vaarden.
Taken: Mijn taak was in eerste instantie om het te organiseren. Zo heb ik afspraken gemaakt met het bedrijf dat de toch organiseerden, maar ook met de busmaatschappij. Tijdens de dag zelf heb ik in eerste instantie alle begeleiders uitgelegd wat de bedoeling was. Vervolgens ben ik met mijn eigen groepje de tocht gaan doen. Ondertussen hield ik contact met de coördinaten en onderweg hield ik alles in de gaten
Acties: Ik heb vooral tijdens de activiteit groepsgericht leidinggegeven. Natuurlijk aan mijn groepje van 14 kinderen die ik tijdens een wandeltocht van 5 kilometer en een kanotocht van 10 kilometer geregeld moest aansturen of oppeppen. Ook aan de begeleiders van andere groepen heb ik leidinggegeven. Zo heb ik eerst uitgelegd wat de bedoeling was en ze vervolgens aangestuurd om te beginnen en hierin een verdeling gemaakt wie, wanneer weg moest.
Resultaat: Wat betreft het aansturen van de begeleiders heb ik eigenlijk geen problemen gehad. De begeleiders van andere groepen begrepen wat mijn bedoeling was en namen dingen van me aan. Ook heb ik over bepaalde dingen de mening gevraagd van andere begeleiders, zodat bepaalde dingen beter gingen, maar dit was voornamelijk binnen mijn groepje en in de omgang met de kinderen.
Terugkoppeling: Ik denk dat ik de alle partijen goed heb aangestuurd en duidelijk heb gesteld wat mijn bedoeling was. Toch liet ik ruimte open voor de begeleiders om mee te denken, zodat het samenwerken ook beter ging. Ik ben erg tevreden over mijn eerste keer leidinggeven tijdens een georganiseerde dag.
maandag 22 maart 2010
Kindervakantiewerk
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten